De VTR 1000 F is een als sportieve toermotor ontworpen motorfiets door de Japanse fabrikant Honda.

Verkoop benaming
De semi-gestroomlijnde motorfiets werd van 1997 tot 2006 in Europa op de markt gebracht met de aanvullende aanduiding “Fire Storm” en in de VS als “Super Hawk” en heeft de interne fabriekscode SC 36. De afkorting VTR staat voor Vee-Twin Road, een V-motor met twee cilinders voor op de weg. Het achtervoegsel F na de verplaatsingsklasse betekent stroomlijnkap (vermomming).

De gelijknamige modellen VTR 1000 SP1 en SP2 zijn technisch onafhankelijk.

Technische specificaties
De vloeistofgekoelde tweecilindermotor genereert een nominaal vermogen van 85 kW (115,5678377 pk) (ook 98 pk-versie) en een maximumkoppel van 101,1 Nm bij een toerental van 6636 tpm uit een cilinderinhoud van 996 cm³. De dwarsgeplaatste V-motor heeft een cilinderhoek van 90 graden. De twee cilinders hebben een boring van 98 mm, de zuigers hebben een slag van 66 mm en een compressieverhouding van 9,4:1. Elke cilinderkop heeft twee kettingaangedreven bovenliggende nokkenassen, die via klepstoters twee inlaat- en twee uitlaatkleppen aansturen. De viertaktmotor wordt gekoeld door twee aan de zijkant gemonteerde radiatoren. De brandstof wordt voorbereid door twee 48 mm vlakke schuifcarburateurs met constante druk, ontsteking door een digitale transistorontsteking met elektronische vervroeging. De uitlaatgasnabehandeling wordt uitgevoerd door een niet-gereguleerde katalysator met een secundair luchtsysteem en valt onder de grenswaarden voor schadelijke stoffen van de Euro 2-emissienorm. De brandstoftank heeft een inhoud van 16 liter, waarvan 2,5 liter reserve.

De motorfiets accelereert van 0 naar 100 km/u in 3,3 seconden en heeft een topsnelheid van 251 km/u (241 km/u met 98 pk).

Modeljaar 2001
Met modeljaar 2001 zijn enkele wijzigingen aangebracht:

  • Tankvolume verhoogd tot 19 l
  • De motorafstelling is gewijzigd om het brandstofverbruik te verminderen
  • Verschillende afstemming van de vork
  • Vlakker stuur
  • LCD-cockpit voor brandstofniveau, temperatuur, kilometerteller en klok
  • Inclusief Honda Ignition Security System (HISS).

Frame
Het chassis is gebaseerd op een aluminium brugframe en heeft een dubbelzijdige aluminium achterbrug met Pro-Link en monoshock aan de achterzijde. Het krukashuis dient als directe bevestiging voor de achterbrug. Het voorwiel wordt geleid door een telescopische vork met een rongdiameter van 41 mm en een veerweg van 109 mm. De vork en schokdemper maken gebruik van het HMAS (Honda Multi-Action System) dempersysteem, met cartridge-demping aan de voorkant en instelbare rebound-demping.

Een dubbele schijfrem van Ø 296 mm met remklauwen met vier zuigers en remblokken van gesinterd metaal vertraagt ​​de voorband, en een schijfrem van Ø 220 mm met een remklauw met enkele zuiger achter. Dunlop D204-banden zijn 120/70 voor en 180/55 achter. De driespaaks aluminium velgen hebben voor en achter een diameter van 43,2 cm. De balhoofdhoek is 24 graden, de naloop is 97 mm.

Krachtoverbrenging
De primaire aandrijving vindt plaats via tandwielen. Het vermogen wordt gescheiden door een natte koppeling met meerdere platen, de koppelomzetting door een zesversnellingsbak. De secundaire aandrijving heeft een kettingaandrijving.